خاصیت هویج

خاصیت هویج

هویج علاوه بر طعم و عطر عالی که دارد دارای مقادیر بالایی از بتاکاروتن و دیگر ترکیبات تاثیر گذار در سلامت مثل ویتامین A. و سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست. هویج مزایای درمانی مختلفی دارد. بویژه برای اندام هایی از بدن مثل چشم، دستگاه گوارش، دندان و پوست بسیار مفید هست.

هویج یکی از محبوب‌ترین صیفی جات در جهان است! و تا کنون، اکثر مردم از هر فرهنگ و زبانی، هویج را به شکل‌های متفاوت خام، پخته و یا آب هویج مصرف کرده اند. هویج علاوه بر طعم و عطر عالی که دارد دارای مقادیر بالایی از بتاکاروتن و دیگر ترکیبات تاثیر گذار در سلامت مثل ویتامین A. و سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست. هویج مزایای درمانی مختلفی دارد. بویژه برای اندام هایی از بدن مثل چشم، دستگاه گوارش، دندان و پوست بسیار مفید هست.

با وجود اینکه هویج جز میوه‌های نارنجی رنگ است، با این حال می‌تواند رنگ‌های متفاوتی داشته باشد. آن‌ها را می‌توان در رنگ‌های بنفش، زرد، سفید و حتی قرمز مشاهده کرد. در بیشتر مواقع، هویج در رنگ‌های مختلف را می‌توانید در ایالات متحده امریکا بیابید.

هویج رنگ خود را از آنتی اکسیدان هایی به نام کاروتنوئید‌ها دریافت می‌کنند. یکی از این کاروتنوئید‌ها، بتا کاروتن است. هرچه بتا کاروتن زیاد‌تر باشد، هویج نارنجی‌تر و دارای خواص بیشتری می‌باشد. بتا کاروتن پیش ساز ویتامین A است، یعنی پس از مصرف در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که بتا کاروتن به تقویت ایمنی بدن، سلامت پوست و چشم کمک فراوانی می‌کند و همچنین در حذف رادیکال‌های آزاد به خوبی عمل می‌کند

هویج‌ها یکی از غنی‌ترین و با ازرش‌ترین مواد غذایی هستند که شما می‌توانید با دریافت مقدار مشخصی از آن، به قدرت شفا دهندگی آن‌ها پی ببرید. از تنظیم قند خون، بهبود سلامت، رفع لختگی خون، کاهش التهابات گرفته تا پاکسازی کلیه‌ها و تقویت بینایی.

 

مواد غذایی هویج

هویج یکی از مهم‌ترین منابع ویتامین A. محسوب می‌شود – و یکی از ویتامین‌های محرک در بدن – که در رژیم غذایی امریکا بسیار توصیه می‌شود. هویج همچنین مقدار زیادی از ویتامین هایی نظیر C.، D.، E.، K. و بسیاری از مواد معدنی دیگری مانند منیزیم، پتاسیم و کلسیم را برای بدن فراهم می‌کند. با توجه به فیبر بالا موجود در آن، هویج یکی از مواد غذایی مغذی در دسته صیفی جات به شمار می‌رود.

خاصیت هویج

۷ فایده شگفت انگیز هویج را بشناسید.
فرقی نمی‌کند هویج تان خام، پخته، رنده شده، آب هویج و یا به صورت پوره باشد. شیوه‌های متفاوتی برای وارد کردن هویج به برنامه غذایی روزانه وجود دارند. این ماده غذایی نارنجی رنگ سرشار از خواص فوق العاده است که خدمت بزرگی به سلامتی می‌کند.
۱– تقویت بینایی
سه ماده غذایی مهم – بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین – در هویج به میزان قابل توجهی یافت می‌شوند که سبب تقویت سلامتی چشم می‌شوند. به عنوان مثال، بتا کاروتن (یک نوع ویتامین A)، ممکن است برای گونه‌های مختلفی از اختلالات چشمی – از جمله دژنراسیون ماکولا و نابینایی مفید باشد. در عین حال لوتئین و زآگزانتین هر دو به کاهش خطر از دست دادن بینایی که ناشی از افزایش سن است، کمک می‌کنند.

تن‌ها یک فنجان هویج رنده شده ۴۰۰ درصد نیاز‌های ویتامین A شما را تامین می‌کنند! هویج سرشار از بتاکاروتن می‌باشد که در کبد به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A یکی از حیاتی‌ترین مواد مغذی مورد نیاز برای محافظت از سلامت چشم‌ها به شمار می‌روند.

کمبود ویتامین A در ابتدا می‌تواند، به کوری در شب، و سپس به کوری دائمی منجر شود. کمبود ویتامین A در واقع یکی از علل نابینایی در سراسر جهان است. همچنین هویج می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش دهد، که این اختلالات یکی از شایع‌ترین علت‌های از دست دادن بینایی مرتبط با افزایش سن می‌باشند.

خوردن مداوم آب هویج و هویج، آن هم به طور مرتب به شما کمک خواهد کرد که همیشه چشم هایی سالم و چشم اندازی فوق العاده را در طول زندگی تجربه کنید.

۲– منبع غنی آنتی اکسیدان‌ها (به ویژه بتا کاروتن)
کاروتنوئید‌های موجود در هویج و سایر سبزیجات نارنجی رنگ، دارای میزان بالایی از آنتی اکسیدان‌ها می‌باشند که می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها کمک کنند. خواص موجود در هویج درمقابله با رادیکال‌های آزاد، باکتری‌های مضر، ویروس‌ها و التهابات از بدن مراقبت می‌کند و موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

آنتی اکسیدان هایی که در هویج موجود هستند، عبارتند از: ویتامین C، بتاکاروتن، لیکوپن، لوتئین و زآگزانتین. هویج‌ها سرشار از منابع فیتوکمیکال‌های کاروتنوئید‌ها و آنتی اکسیدان‌های بتاکاروتن‌ها هستند. هر دو آن‌ها در مقابله با جهش‌های سلولی و التهابات مفید عمل می‌کنند و مانع از آسیب رسانی به DNA می‌شوند.

۳– کاهش خطرات ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته
مصرف صیفی جات نارنجی رنگ مانند هویج خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به ویژه در زنان بالغ، به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که نوشیدن آب هویج، منجر به کاهش استرس اکسیداتیو و تقویت سیستم دفاعی بدن در مقابل بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

این خواص به احتمال زیاد به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالا هویج‌ها می‌باشد. آن‌ها همچنین به کاهش کلسترول و سلامتی کیسه صفرا کمک می‌کنند، و باعث افزایش توانایی دستگاه گوارش در هضم غذا می‌شود. هویج‌ها نه تن‌ها سلامت سیستم گوارش را بهبود می‌بخشند، بلکه به طور مستقیم بر روی تولید کلسترول خوب بدن تاثیر می‌گذارند و از قلب محافظت می‌کنند.

۴– محافظت از بدن در برابر سرطان
شواهد نشان می‌دهند که مصرف بالای از کاروتنوئید‌ها می‌تواند در مقابله با عود سرطان‌های مفید باشد. مطالعات نشان می‌دهند که این آنتی اکسیدان‌های موجود در هویج‌ها ممکن است قادر به مبارزه با سلول‌های سرطانی باشند و خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها و سرطان‌های شایع مانند، سرطان تخمدان و پستان را کاهش دهند.

یک مطالعه بیان می‌کرد، مصرف روزانه آب هویج تازه برای دفاع از بدن در مقابل عود سرطان، بسیار مناسب است و یک رویکرد موثر برای افزایش سطح کاروتنوئید‌های آنتی اکسیدانی در خون به شمار می‌رود. این امر به نوبه خود در کاهش استرس اکسیداتیو و التهابات موثر است و مانع رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

۵– بهبود سلامت دهان و دندان
مواد مغذی موجود در هویج به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند، از طرفی توانایی بدن را برای مبارزه با باکتری‌ها و سمومی که از طریق دهان وارد لثه می‌شوند، افزایش می‌دهند. برخی از این مواد معدنی در هویج، ضد باکتریایی هستند و سبب کاهش روند پوسیدگی‌ها در دندان‌ها می‌شوند. به یاد داشته باشید که پس از نوشیدن آب هویج و یا خوردن آن، حتما دندان‌ها را مسواک کنید. فیبر موجود در هویج به سلامت سیستم گوارش، پاکسازی روده و هضم غذا کمک فراوانی می‌کند.

۶– تقویت سلامت پوست و بهبود زخم
بتا کاروتن برای درمان هر نوع زخمی، ماده‌ای حیاتی است. هویج به عنوان یک ماده غذایی سرشار از بتا کاروتن، برای درمان زخم بسیار مورد استفاده می‌باشد. اگر شما هر نوع عفونت پوستی، برش و یا زخمی را تجربه کردید، با مصرف آب هویج یا هویج، متوجه می‌شوید که آن‌ها به سلامت پوست و افزایش سرعت روند بهبود، بسیار کمک می‌کنند. هویج‌ها همچنین دارای خواص ضد باکتریایی هستند که التهابات پوستی را کاهش می‌دهند.

۷– حفاظت از سلامت مغز و عملکرد شناختی
هویج‌ها و آب هویج برای سلامت مغز بسیار مفید هستند. این ماده خوراکی در جلوگیری از پیشرفت و بروز بیماری آلزایمر بسیار موثر است، همچنین حافظه و سلامت مغز را نیز تقویت می‌کند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − سیزده =