Clostridium difficile Toxin A/B assay

باکتری کلستردیوم دیفیسیل نوعی باکتری اسپوردار غیرهوازی و بخشی از فلور نرمال مجاری گوارشی است که با مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان بیماری‌های دیگر، بر جمعیت سایر فلور نرمال غالب می‌شود و عامل اسهال ناشی از آنتی‌بیوتیک فرم خفیف تا شدید و کولیت غشای کاذب، یک التهاب شدید کولون، خصوصاً در افراد مسن است.

کولیت غشای کاذب ناشی از سویه‌های مولد توکسین این باکتری است. شناسایی آنتی‌ژن‌های توکسین در نمونه‌های مدفوع، یک شاخص معتبر از سویه‌های توکسین‌زا است. وجود توکسین نشانگر وجود بیماری است. جدا نمودن باکتری C.difficile ممکن است در ۵ تا ۲۱ درصد از افراد بالغ نرمال، و نیمی از نوزادان سالم مشاهده شود.

نوع نمونه قابل اندازه‌گیری:
نمونه مدفوع

شرایط پیش از آزمایش:
لطفاً نحوه جمع‌آوری نمونه مدفوع را قبلا مطالعه کنید.
لطفاً دقت کنید ادرار یا کاغذ توالت با نمونه مدفوع مخلوط نکند.
به دلیل احتمال عفونت‌زایی، در صورت همکاری پرستار در جمع‌آوری نمونه، باید دستکش پوشیده شود.

علل تجویز آزمایش

  • تشخیص کولیت پسودوممبرانو (غشای کاذب) وابسته به مصرف آنتی‏بیوتیک ناشی از توکسین‏کلستردیوم دیفیسیل
  • ارزیابی سم C.difficile در بیماران مبتلا به اسهال که بیش از ۵ روز تحت درمان آنتی‌بیوتیکی بستری بوده‌اند
  • ارزیابی سم C.difficile در بیماران اسهال دچار سرکوب سیستم ایمنی (حتی اگر تحت درمان با آنتی‌بیوتیک نباشند)، بستری‌شده در بخش ICU، جراحی یا کانسر

عوامل احتمالی تداخل آزمایشگاهی

← جمع‌آوری صحیح نمونه و پردازش آن در دستیابی به نتایج درست ضروری است.

← آزمایش آگلوتیناسیون لاتکس، آزمایشی ساده و سریع است اما نمی‌تواند توکسین A را شناسایی کند و سبب نتایج غیرقابل‌اعتماد می‌شود. روش‌های نوین ایمونواسی، قابلیت ردیابی توکسین A و B را به‌طور همزمان دارند.

← نمونه‌های مدفوع تغلیظ شده یا درمان شده با فیکساتیو برای انجام تست مناسب نیست.

← اختصاصیت آنالیتیکی تست در نمونه‌های مدفوع حاوی سوبستراهای بالقوه مداخله‌گر در غلظت‌های نسبی بالینی باید تعیین شود.

← در نمونه حاوی خون کامل انسانی در غلظت بیش از ۱۰% v/v، نتایج مثبت کاذب مشاهده شده است.

← نمونه‌های مشکوک که به‌طور تیپیک مثبت یا منفی نمی‌شوند باید دوباره نمونه‌گیری شوند و تست تکرار شود.

اطلاعات بیشتر

C.difficile یکی از رایج‌ترین پاتوژن‌های بیمارستانی، خانه‌های بهداشت و سایر مؤسسات پزشکی است. اسپورهای کلستردیوم دیفیسیل به انتشار ارگانیسم در بیمارستان‌ها کمک می‌کند و موجب مقاومت آن به تمام ترکیبات پاک‌کننده و دترجنت‌ها (به استثنای مواد سفید‌کننده) می‌شود.

C.difficile عامل اسهال ناشی از آنتی‌بیوتیک (فرم خفیف تا شدید) و کولیت غشای کاذب (PC) است. PC یک التهاب شدید کولون است که به‌ویژه در میان افراد مسن، می‌تواند تهدید‌کننده زندگی باشد. PC ناشی از عفونت C.difficile ناشی از سویه‌های توکسین‌زای این باکتری است. علائم بالینی PC در ابتدا مرتبط به توکسین A (یک انتروتوکسین آسیب‌رسان بافتی) است. C.difficile همچنین تولید‌کننده یک سیتوتوکسین به نام توکسین B است. سویه‌های C.difficile شامل سویه دارای هر دو توکسین، سویه دارای توکسین B و سویه بدون توکسین هستند. شناسایی این آنتی‌ژن‌ها در نمونه‌های مدفوع یک شاخص معتبر از سویه‌های توکسین‌زا است.

برای امتیاز دادن کلیک کنید

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!