روش تشخیص هلیکوباکتر پیلوری

روش تشخیص هلیکوباکتر پیلوری


روش تشخیص هلیکوباکتر پیلوری

هلیکوباکتر پیلوری (به انگلیسی: Helicobacter pylori) گونه‌ای از باکتری هلیکوباکتر بوده و شایع‌ترین موجود ذره‌بینی است

Helicobacter pylori (H. pylori) نوعی باکتری است. این میکروب ها می توانند وارد بدن شما شوند و در دستگاه گوارش شما زندگی کنند. بعد از گذشت سالها ، آنها می توانند باعث زخم هایی به نام زخم در آستر معده یا قسمت بالای روده کوچک شما شوند. برای برخی از افراد ، یک عفونت می تواند منجر به سرطان معده شود.

عفونت با H. پیلوری شایع است. حدود دو سوم از جمعیت جهان آن را در بدن خود دارند. برای بیشتر افراد ، این بیماری باعث ایجاد زخم یا علائم دیگر نمی شود. اگر مشکلی دارید ، داروهایی وجود دارد که میکروب ها را از بین ببرد و به بهبود زخم ها کمک می کند.

که انسان‌ها را در بُعد جهانی مبتلا به عفونت ساخته‌است. بیش از نیمی از مردم دنیا آلوده به این باکتری هستند. باکتری مذکور عامل اصلی بیماری‌هایی مثل زخم معده و ناراحتی‌های معده و ابتدای روده محسوب می‌شود. آمار مبتلایان به این میکروب در کشورهای جهان سوم و ایران درصد بسیار بالاتری دارد (حدود ۷۴درصد از جمعیت بالای سی و پنج سال در ایران).

روش تشخیص هلیکوباکتر پیلوری

هلیکوباکتر پیلوری اصولاً باکتری مارپیچی می‌باشد، اما می‌تواند به شکل کروی هم تغییر شکل پیدا کند که این شکل هم قابل زیستن و بیماری زاست، اما غیرقابل کشت (در محیط آزمایشگاهی) می‌باشد وبه مخاط معده متصل می‌شود (در کل در هر دو شکل قابل زیست و بیماری زاست).

این مورد یکی از شایع ترین عفونت های باکتریایی در سراسر جهان است.

تشخیص عفونت:

  • اندوسکوپی و بیوبسی
  • تست UBTو یا تست تنفسی اوره
  • تست انتی ژن مدفوع
  • تست خون وتفکیک IgG-IgM-IgA

مطالب بیشتر:

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 12 =