آزمایش پروکلسیتونین (Pct یا پی سی تی ) میزان پروکالسیتونین را در خون شما اندازه گیری می‌کند. سطح بالا می تواند نشانه‌ای از عفونت جدی باکتریایی مانند سپسیس باشد. سپسیس واکنش شدید بدن در برابر عفونت است. سپسیس وقتی اتفاق می افتد که یک عفونت در یک ناحیه از بدن شما مانند پوست یا مجاری ادراری به جریان خون منتقل شود. این اتفاق باعث واکنش ایمنی شدید بدن می‌شود. این شرایط می تواند باعث افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، کاهش فشار خون و سایر علائم شود. بدون درمان سریع، سپسیس می تواند منجر به نارسایی عضو یا حتی مرگ شود.

آزمایش پروکلسیتونین می تواند به شما کمک کند تا پزشک تشخیص دهد که آیا در مراحل اولیه ابتلا به بیماری سپسیس هستید یا عفونت باکتریایی دیگری دارید. این آزمایش ممکن است به شما کمک کند تا سریع درمان شوید و از عوارض تهدید کننده زندگی جلوگیری کنید.

این آزمایش برای چه انجام می‌شود؟

به پزشک کمک می‌کند تا مشکلات زیر راتشخیص دهد:

• سپسیس ( عفونت خون ) و سایر عفونت های باکتریایی مانند مننژیت را تشخیص دهد.

• عفونت کلیه را در کودکان مبتلا به عفونت ادراری تشخیص دهد.

• شدت عفونت سپسیس را تعیین میکند.

• پزشک متوجه می‌شود که آیا عفونت یا بیماری ناشی از باکتری است.

• اثربخشی درمان آنتی بیوتیک را کنترل می کند.

تفسیر آزمایش pct خون

اگر نتیجه آزمایش شما سطح پروکلسیتونین بالا را نشان دهد، احتمالاً شما یک عفونت باکتریایی جدی مانند سپسیس یا مننژیت دارید. هرچه سطح بالاتر باشد، شدت عفونت شما نیز بیشتر است. اگر برای عفونت تحت درمان هستید، کاهش سطح پروکلسیتونین می‌تواند نشان دهد که درمان شما موثر بوده است یا نه.

 

۴.۴/۵ - (۱۱ امتیاز)

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!