همانطور که از نام این بیماری پیدا است عفونت گوش یک التهاب در گوش میانی است که عمدتا بوسیله باکتری ها ایجاد می شود و هنگامی رخ می دهد که مایعی پشت پرده صماخ (پرده گوش) جمع شده باشد.

هرکسی ممکن است به این بیماری دچار شود ولی عمدتا در کودکان و در سنین زیر ۵ سال مشاهده می شود و حدود ۷۵% از کودکان در ۳سال ابتدایی زندگی به این عفونت دچار می شوند.
در حقیقت، عفونت گوش شایع ترین دلیلی است که والدین به خاطر آن کودکشان را نزد پزشک می برند.
نام علمی این بیماری Otitis Media یا به اختصار OM می باشد.

انواع عفونت گوش

سه نوع عمده عفونت گوش وجود دارد که هرکدام ترکیب متفاوتی از نشانه ها را دارا می باشند:

عفونت حاد گوش میانی (AOM): که شایعترین نوع آن می باشد. قسمت هایی از گوش میانی را درگیر میکند و دچار آماس می شود و مایع در پس پرده گوش به دام می افتد. به همین دلیل علامت شایع آن گوش درد می باشد. همچنین ممکن است کودک دچار تب شود.

عفونت گوش میانی همراه با ترشحات (OME): برخی از مواقع هنگامی که عفونت به مراحل انتهایی رسیده و مایعات هنوز هم در پشت پرده گوش حبس شده اند مشاهده می شود. کودک مبتلا به OME ممکن است هیچ نشانی از بیماری را بروز ندهد ولی پزشک با دستگاه های مخصوص قادر خواهد بود تجمع مایعات را در پشت پرده گوش مشاهده کند.

عفونت گوش میانی مزمن همراه با ترشحات (COME): هنگامی رخ میدهد که مایعات برای مدتی طولانی در گوش میانی باقی بمانند و یا مایعات جدید وارد گوش شوند و آنجا باقی بمانند، گرچه به نظر میرسد عفونتی وجود نداشته باشد. COME کار را برای کودک برای مبارزه با سایر عفونت های جدید سخت میکند و احتمال اختلالات شنوایی وجود دارد.

علائم بیماری در کودکان

  • ور رفتن و کشیدن گوش(ها)
  • نق زدن و ایراد گرفتن و گریه کردن
  • مشکلات در خوابیدن
  • تب (به خصوص در نوزادان و کودکان)
  • خروج آب و مایع از گوش
  • مشاهده اختلال و یا مشکل در حفظ تعادل
  • اختلال در شنیدن و یا پاسخ به صداهای آرام

مطالب بیشتر:

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 1 =