رفلاکس معده

«رفلاکس معده» یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی است که هر فردی ممکن است آن را به صورت‌ مشکل بلع غذا در گلو، شوری و تلخی آب دهان تجربه کرده باشد ولی همین عارضه در صورت عدم پیشگیری و درمان، به سرطان مری منجر می‌شود . چای یکی از عوامل تشدیدکننده رفلاکس معده است که متاسفانه مصرف آن در بین یزدی‌ها بسیار شایع است لذا می‌تواند ابتلا به سرطان مری را در بین آنها بیشتر شایع کند.

دکتر «شهاب رحیم‌پور» فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در مورد رفلاکس به عنوان یکی از بیماری‌های شایع گوارشی، تصریح کرد: ریفلاکس به معنای برگشت محتویات معده به داخل مری است و علت ایجاد آن سستی و ضعف دریچه‌ای است که بین مری و معده است که باعث تراوش محتویات معده به درون مری می‌شود لذا تراوش این اسید به مخاط معده قابل تحمل نیست .

وی در مورد علل این بیماری، گفت: فتخ‌های داخل شکمی از دیگر علل این بیماری هستند که ممکن است بدون علامت باشند.

وی خاطرنشان  کرد: البته فتخ داخل سینه نیز از دیگر علل رفلاکس معده است که به جدا شدن دیافراگم می‌انجامد زیرا معده داخل شکم است و برخی اوقات به علت ضعیف بودن جدار دیافراگم یا افزایش فشار داخل شکمی به تخلیه این مواد در قفسه سینه منجر می‌شود و فتخ‌های لرزشی ناشی از آن، رفلاکس را به وجود می‌آورند که به اصلاح با عنوان «سر دل کردن» شناخته شده است .

این فوق تخصص گوارش بزرگسالان، ادامه داد: برگشت غذا و گیر کردن غذا در حین تناول، شایع‌ترین عوامل بروز رفلاکس معده است، البته برخی همیشه حس می‌کنند که چیزی در گلویشان گیر کرده است و برخی دیگر نیز مدام حس می‌کنند، آب دهانشان شور و تلخ است .

وی با بیان این که رفلاکس می‌تواند با علائمی نامربوط به گوارش بروز پیدا کند، بیان کرد: علائمی که به وی‍ژه در سنین پایین بروز می‌کند مثل آسم، ورم معده و سینوزیت است که علائمی کاملاً نامربوط به گوارش هستند.

وی در مورد عوامل تشدید رفلاکس معده در بین مردم به ویژه یزدی‌ها به مصرف بیش از حد چای اشاره کرد و گفت: رژیم‌های غذایی مثل مصرف چای بیش از حد، نسکافه، قهوه، آب میوه‌های ترشی که سیترات دارند، به تشدید رفلاکس معده می‌انجامند. البته مصرف دخانیاتی مثل سیگار و الکل نیز عواملی هستند که در تشدید رفلاکس معده بسیار موثر هستند.

رحیم‌پور با اشاره به عرق نعناع به عنوان یک مسکن عام در بین مردم، گفت: متاسفانه اکثر مردم برای هر دل‌دردی به عرق نعناع متوسل می‌شوند لذا این عرق نعناع به شل شدن دریچه معده و تشدید رفلاکس معده می‌انجامد .

این فوق تخصص در مورد برخی از تغذیه‌های نامتناسب با رفلاکس معده، عنوان کرد: گوجه‌فرنگی، غذاهای تند و تیز، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌هایی مثل آب پرتقال از جمله عوامل تشدیدکننده رفلاکس معده است.

وی با اشاره به افزایش فشار داخل شکمی به عنوان یکی دیگر از عوامل تشدیدکننده رفلاکس معده، گفت: هر عاملی که به ناحیه شکم فشار بیاورد باعث تشدید رفلاکس معده و به ترشیدگی معده منجر می‌شود که این حالت در زنان حامله و وزنه‌برداران بیشتر دیده می‌شود .

رحیم‌پور افزود: چاقی و پوشیدن لباس‌های تنگ، یکی دیگر از عواملی است که به نظر ساده می‌آیند ولی تاکنون نقش بسیاری در تشدید رفلاکس معده داشته‌اند .

وی در مورد سرطان مری نیز اظهار کرد: مخاط مری توان مقابله با اسید معده را ندارد لذا این تعویض مخاطی که اتفاق می‌افتد، زمینه‌ساز سرطان مری است. البته کسی که رفلاکس دارد با کاهش وزن غیر اصولی روبرو ‌شود یعنی در شش ماه تا یک سال، پنج درصد وزن خود را از دست بدهد نیازمند بررسی این کاهش وزن است.

رحیم‌پور با توجه به این که سرطان معده در مردان شایع‌ترین نوع سرطان است، افزود: معده نسبت به دیگر اعضای بدن کمی بد قلق است و مردم تنها با آموزش و غربالگری می‌توانند از سرطان‌های شایع به ویژه مری، معده و کلون پیشگیری کنند.

وی با اشاره به این که رفلاکس در نهایت به سرطان مری منجر می‌شود، گفت: مصرف چای داغ که در استان یزد نیز بسیار مشاهده می‌شود به شیوع سرطان مری در این استان منجر شده است.

رحیم‌پور با بیان این که مصرف مواد مخدری مثل تریاک خوراکی ریسک ابتلا به سرطان مری را بالا برده است، لازمه پیشگیری از سرطان را فرهنگ‌سازی در مورد غربالگری ذکر کرد و افزود: سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و علاوه بر تغذیه صحیح، مراجعه به پزشک و غربالگری از دیگر روش‌های پیشگیری از سرطان‌هاست .

این متخصص گوارش بیان کرد: کسی که دچار رفلاکس معده است باید به تغذیه اهمیت بدهد، به ویژه باید از مصرف سیر و پیاز و گوجه‌فرنگی و انواع فست‌فودها مثل سوسیس و کالباس، اجتناب کند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − یک =