آزمایش های قبل از ازدواج

آزمایش های قبل از ازدواج

برای آغاز یک زندگی سالم، به‌طور مسلم سلامت و صحت طرفین ملاک است. به همین منظور، عروس و داماد با مراجعه به محضر از انجام پاره‌ای
آزمایش‌ها مطلع می‌شوند.

محضر، زوجین را با معرفی‌نامه عکس‌دار مهر شده به آزمایشگاه می‌فرستد.

آزمایش عدم اعتیاد از هر دو نفر، بررسی بیماری سیفلیس که انجام این تست برای آقایان الزامی‌است، بررسی زوجین از نظر تالاسمی، تالاسمی‌یک نقص ژنتیکی است که به دلیل شیوع بالای آن مورد توجه قرار می‌گیرد، تزریق واکسن کزاز برای خانم‌ها از جمله اقداماتی است که پیش از ازدواج انجام می‌شود.

آزمایش های قبل از ازدواج

تست وی‌دی‌آر‌ال

در کشور ما به منظور پیشگیری از شیوع بیماری سیفیلیس، انجام آزمایش تشخیصی برای کلیه مردان در زمان ازدواج و فقط خانم‌هایی که ازدواج مجدد دارند، اجباری است. همچنین برای جلوگیری از بروز موارد سیفلیس مادرزادی، این آزمایش جزو آزمایش‌های معمول دوران بارداری هم است. محضرها در فرم‌های معرفی‌نامه خود از این آزمایش با عناوین متفاوتی نام می‌برند. به عنوان مثال: تست بیماری آمیزشی، تست بیماری مسری، آزمایش خون، آزمایش وی‌دی‌آر‌ال.
برای انجام این آزمایش کمی ‌سرم (یا پلاسما) خون مورد نیاز است. در صورت تایید وجود بیماری، فرد باید از سوی متخصص مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز اقدام درمانی انجام شود. پس از پایان درمان و اجازه کتبی پزشک معالج صدور گواهی ازدواج از سوی آزمایشگاه بلامانع خواهد بود.

آموزش و مشاوره تنظیم خانواده

واحدهای بهداشت خانواده در تمام مراکز بهداشتی و درمانی کشور وظیفه دارند درباره مسایل بهداشتی ازدواج، بارداری، زایمان، نگهداری و تأمین سلامت کودکان بهترین راه حل‌ها را در اختیار مراجعان خود قرار دهند یا آنها را به افراد با صلاحیت معرفی کنند.

آموزش تنظیم خانواده که در ادامه آزمایش های قبل از ازدواج انجام می‌شود، در راستای اهداف مطرح‌شده است.

اگرچه زمان کافی در اختیار کارکنان این بخش وجود ندارد و نیز حجم مطالب اجازه توضیحات بیشتر را نمی‌دهد ولی آشنایی زوجین با این واحد می‌تواند گره‌گشای مشکلات آنان در آینده باشد.

در مشاوره پیش از ازدواج توصیه‌های لازم راجع ‌به پیشگیری از بیماری‌های ارثی، بارداری، سن مناسب برای بارداری، تعداد بچه‌ها و روش مناسب تنظیم خانواده به زوج‌های جوان داده می‌شود.

واکسن کزاز

بیماری در نتیجه آلودگی یک زخم (اغلب زخم عمیقی که بافت له‌شده داشته باشد) با‌هاگ باکتری به وجود می‌آید. این‌ هاگ‌ها درون زخم در شرایط بی‌هوازی به فرم فعال تبدیل می‌شوند و سم تولید می‌کنند. سم تولیدشده به طور موضعی عضلات همان ناحیه را منقبض می‌کند و همچنین از طریق رشته‌های عصبی خود را به سلول‌های عصبی حرکتی در شاخ قدامی‌ نخاع می‌رساند و با تحریک آنها انقباض موضعی ناحیه آلوده را تشدید می‌کند. پس از آن با انتشار سم در تمام قطعات نخاعی، تمام عضلات بدن به حالت انقباض درمی‌آیند. به بیماری کزاز در یک ماه اول عمر اطلاق می‌شود که به علت استفاده از وسایل آلوده ضمن بریدن بند ناف، ختنه کردن، پانسمان و سوراخ کردن گوش به وجود می‌آید. کزاز نوزادان با واکسیناسیون مادر حداکثر تا ماه ششم بارداری قابل پیشگیری است. یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از بروز این بیماری کشنده این است که به واکسن کزاز هنگام ازدواج توجه کافی شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =