آزمایش های قبل از ازدواج

آزمایش های قبل از ازدواج

تالاسمی

تالاسمی‌در ایران شایع‌ترین بیماری ژنتیکی است و از انواع تالاسمی‌ها، نوع بتا شیوع بیشتری دارد. برای شروع برنامه غربالگری ابتدا کلیه آزمایشگاه‌های ازدواج به دستگاه شمارش سلولی خودکار مجهز شده‌اند. برای این آزمایش حداقل دو سی‌سی خون است که در ویال‌های محتوی ماده ضدانعقاد گرفته می‌شود. در طرح غربالگری تالاسمی، هدف، شناسایی زوج ناقل صفت تالاسمی‌است که تصمیم دارند با یکدیگر ازدواج کنند. اگر یکی از طرفین صفت تالاسمی‌را نداشته باشد مشکلی برای آینده زندگی مشترکشان پیش نخواهد آمد. به این منظور در ابتدا نمونه آقا گرفته می‌شود و در صورت نیاز از خانم نمونه‌گیری می‌شود.

چرا اول از مردان خون می‌گیرند؟

دلیل آن این است که تعداد زیادی از زنان در جامعه به کم‌خونی حاصل از فقر آهن مبتلا هستند.

در این بیماری شاخص‌های مورد نظر مانند تالاسمی‌مینور کمتر از حد طبیعی است و از آن‌جایی که ملاک غربالگری فقط شاخص‌های فوق است،

بنابراین مجبور خواهیم بود در مقابل این خانم‌ها، مردان بیشتری را مورد بررسی قرار بدهیم.

در صورتی که آزمایش آقا طبیعی باشد، وضعیت خانم برای ازدواج از نظر صفت تالاسمی‌اهمیتی ندارد بنابراین بدون مشاوره ویژه، جواب آنها صادر می‌شود.

اگر هر دو نفر شاخص‌های پایین داشته باشند (زوج مشکوک به تالاسمی)، با پزشک مشاور تالاسمی، تحت مشاوره ویژه قرار می‌گیرند. در اولین اقدام وضعیت آهن بدن آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، در صورت نیاز یک دوره درمان آهن تجویز می‌شود.

سپس آزمایش دوباره انجام می‌دهند و اگر هر دو نفر ناقل تشخیص داده شوند، پس از اطلاع‌رسانی کامل در مورد آینده مشترکشان، تصمیم‌گیری برای ازدواج به عهده خودشان گذاشته می‌شود. اگر منصرف شوند پرونده آنها بسته می‌شود ولی اگر اصرار به ازدواج داشته باشند پس از تکمیل فرم‌های لازم، مجوز ازدواج برای آنها صادر خواهد شد و نیز به مرکز بهداشت محل سکونتشان معرفی می‌شوند و از طریق کارشناسان آن مرکز وضعیت بارداری خانم پیگیری می‌شود تا اقدامات لازم در زمان بارداری برای تشخیص وضعیت صفت تالاسمی‌در جنین پیش از ماه چهارم بارداری انجام شود تا در صورت نیاز مجوز سقط جنین صادر شود. در پایان این قسمت ذکر این نکته ضروری است که بیماری‌های ژنتیکی زیادی وجود دارند ولی به طور رسمی‌ و قانونی هنگام ازدواج بررسی نمی‌شوند. در صورت نیاز، خود زوجین باید از طریق مراکز مشاوره ژنتیک آنها را باید پیگیری کنند. ضرورت این پیگیری فقط به کسانی که ازدواج فامیلی انجام می‌دهند برنمی‌گردد بلکه در هر دو خانواده پسر یا دختری که با هم ازدواج می‌کنند اگر مثالی از نقص ژنتیکی، سقط‌های مکرر، مشکلات مادرزادی در وابستگان وجود دارد باید این پیگیری‌ها انجام گیرد.

آزمایش های قبل از ازدواج

… و اما آزمایش اعتیاد

نمونه ادرار از زوجین به منظور شناسایی افرادی که ترکیبات تریاک را استعمال می‌کنند، گرفته می‌شود. مصرف مواد مخدر جزو ناهنجاری‌های اجتماع محسوب می‌شود، بنابراین دور از انتظار نیست اگر مصرف‌کننده این مواد که برای ازدواج مراجعه می‌کند سعی در مخفی نگه‌داشتن آن نماید (برای مثال از طریق تقلب در گرفتن نمونه ادرار). به این دلیل، نمونه‌گیری در این بخش با حضور ناظر انجام می‌شود. به کارگیری تکنولوژی دوربین‌های مداربسته در برخی آزمایشگاه‌ها ضمن رعایت اصول اخلاقی و احترام گذاشتن به شأن افراد، صحت نمونه‌گیری را هم تضمین می‌کند. انجام این آزمایش نیازی به ناشتا بودن ندارد و نمونه ادرار در لیوان یکبار مصرفی که در اختیار مراجعه‌کننده قرار می‌گیرد، گرفته می‌شود. بیشترین دارویی که در روش غربالگری آزمون اعتیاد موجب نتیجه مثبت می‌شود، داروهای کدئین‌دار است. متأسفانه به دلیل مصرف بی‌رویه داروهای کدئین‌دار (به‌خصوص استامینوفن کدئین) تعداد مراجعین ازدواجی که نمونه‌هایشان برای آزمایش تأییدی کنار گذاشته می‌شود کم نیستند بنابراین حتی‌الامکان پیش از آزمایش، از مصرف داروهای کدئین خودداری کنید.

حالا مراجعه‌کننده‌ای که برگه جواب مثبت در دست دارد به مسوول آزمایشگاه می‌گوید: «من نه تنها دارو نخورده‌ام بلکه سیگار هم نمی‌کشم.» پس از چندی مشخص می‌شود که وی چند روز قبل به دلیل درد کمر، یک قاشق از شربت گیاهی قهوه‌ای‌رنگی را مصرف کرده است. مسوول آزمایشگاه یادآوری می‌کند در اغلب داروهای شربت‌ مانند که در عطاری‌ها موجود است و به عنوان ضددرد تجویز می‌شوند، ترکیبات تریاک به کار رفته است و از مصرف آنها باید پرهیز کرد. همچنین قرار گرفتن در معرض دود حاصل از استعمال تریاک نیز موجب مثبت شدن تست می‌شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 10 =