hiv و ایدز

hiv و ایدز

هرساله در روز اول دسامبر مردم سراسر جهان گردهم می‌آیند تا به مناسبت روز جهانی ایدز به برسی و تحلیل نکات پیرامون این بیماری بپردازند. این روز توسط سازمان جهانی بهداشت برای معرفی و آگاهی بخشی بیشتر به مردم ترتیب داده شده و از تمام کشورها خواسته شده است که با برگزاری مراسم‌هایی در روز جهانی ایدز مردم خود را با این بیماری خاص بیشتر آشنا کنند.

 هرچند که پیشرفت‌های چشم‌گیری در پیشگیری از ایدز را شاهد هستیم اما هم‌اکنون چیزی در حدود ۳۵ میلیون نفر از مردم جهان به این بیماری مبتلا هستند.

داستان کسانی که به ایدز مبتلا هستند و یا افرادی که عزیزان خود را به این خاطر از دست داده‌اند همیشه برای ما غم‌انگیز بوده است. و متأسفانه در جوامع پیشرفته این آمار به طرز فاجعه باری در حال افزایش است.

ما در این مطلب قصد داریم تا به‌طور مثال آمار مبتلایان به  ایدز در کشور پیشرفته‌ای چون آمریکا برسی کنیم تا  شاید زنگ خطر بلندتری را در میان جامعه به صدا دربیاورد و مردم با پیشگیری‌های بسیار آسان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.

۱.۵ میلیون نفر در ایالت متحده به ایدز مبتلا هستند

از هر۲۰۰ بچه زیر ۱۳ سال ، ۱ نفر به ایدز مبتلا شده است علاوه بر اینکه بیش از ۱۵% افراد مبتلا به ایدز از بیماری خود هیچ اطلاعی ندارند.

در کل جهان نیز حدود ۳۵ میلیون نفر مبتلا به ایدز هستند که ۷۰% از آن‌ها در قاره آفریقا زندگی می‌کنند.

۱۲.۳۳۳ مورد مرگ در سال بر اثر ابتلا به ایدز در ایالات‌متحده ثبت می‌شود

در سال ۱۹۹۵ یک هر سال یک چهارم از افراد مبتلا به ایدز فوت می‌کردند، این آمار در سال ۲۰۰۹ به تنها ۲۱هزار مورد فوتی کاهش یافت و اما با پیشرفت علم پزشکی و مراقبت‌های بعد از بیماری خوشبختانه در سال ۲۰۱۴ فقط ۱۲ هزار مورد مرگ بر اثر ایدز به ثبت رسیده است. این کاهش شدید مرگ نه تنها در آمریکا بلکه در بیشتر کشورهای جهان نیز رخ داده است، که نشانه امیدوار کننده‌ای به نظر می‌رسد.

۸۸۰۷ نفر از افراد بین ۱۳ تا ۲۴ سال هرساله به جمع مبتلایان به ایدز می‌پیوندند

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری ایدز(CDC) از هر ۵ جوانی که به عفونت‌های خونی مبتلا بودند یکی از آن‌ها به مرحله پیشرفته ایدز دچار می‌شود. البته با اطلاع رسانی فراوان از سال ۲۰۰۸ تا کنون حدود ۱۸% آمار ابتلا به ایدز در این رده سنی کاهش یافته است.

۱۰سال زمان لازم است تا این بیماری خود را نشان دهد

مردم ممکن است دوره طولانی را با این بیماری زندگی کنند بدون آنکه متوجه شوند و همین اتفاق باعث خواهد شد تا مراحل درمان را خیلی دیر آغاز کنند. از همین رو تمام افرادی که رفتار پرخطری انجام داده‌اند که امکان ابتلا به ایدز در آن وجود دارد حتماً باید آزمایش تشخیص بیماری را انجام دهند. خوشبختانه این روزها به کمک داروهای جدید امکان کاهش قابل توجه اثرات بیماری وجود دارد.

۴۶% از افراد بزرگ‌سال  بین ۱۶ تا ۵۶ سال هرگز آزمایش تشخیص ایدز نداده‌اند

از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ چیزی به نام آگاهی درباره ایدز و تست آن وجود نداشتن و همین امر باعث افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس خطرناک در آمریکا شد. از آن به بعد مسئولان  تصمیم گرفتند تا روز ۲۷ ژوئن را به نام روز تست ایدز نام گذاری و خدمات گسترده رایگانی را در این باره به مردم ارائه دهند.

توصیه می‌شود در سراسر جهان افراد حداقل یک بار در تست تشخیص ایدز شرکت کنند، زیرا تشخیص ابتلا به ایدز نه تنها به درمان خود فرد کمک می‌کند بلکه از گسترش آن بیماری در بین خانواده و اطرافیان همان فرد نیز تأثیرگذار خواهد بود.

 

مصرف داروهای ضد ویروسی تا ۷۵% می‌تواند انتقال ایدز از بدن فرد ناقل به دیگران را کاهش دهد

Truvada اولین دارویی است که سازمان جهانی بهداشت آن را برای جلوگیری از انتقال ایدز به دلیل رابطه جنسی معرفی کرده است.  در یک برسی  بین زوج‌های آفریقایی که یکی از آنها مبتلا به ایدز بود مشاهده شد که با استفاده از این دارو تا ۷۵% انتقال ایدز از طریق تماس جنسی به زوج دیگر جلوگیری شد.

بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ تعداد مبتلایان به ایدز ۱۱% کاهش یافته است
این کاهش به خاطر برنامه گسترده سازمان جهانی بهداشت با همکاری دولت‌ها در آگاهی بخشی مردم رخ داده است که مشاهده می‌شود در برخی کشورها خطرپذیر مانند آسیای شرقی و آفریقا این کاهش تا ۲۹% بوده است.

آمار ایدز در ایران

طبق آمارها در ایران تاکنون بیش از ۳۰ هزار مورد از مبتلایان به ایدز شناسایی شده‌اند که این آمار فقط ۳۰% از مبتلایان واقعی را تشکیل می‌دهد و احتمالاً ۷۰% دیگر از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.  در بین این افراد ۸۵% از مبتلایان را مردان و ۱۵% را تشکیل می‌دهند که سهم انتقال به وسیله اعتیاد ۶۷% و حدود ۱۸% نیز به دلیل روابط جنسی است.

 

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =