تشخیص سرطان پنهان

تشخیص سرطان پنهان

بابک سلیمی فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان گفت: سرطان ریه جزو شایع ترین سرطان ها به شمار می‌رود که جان افراد زیادی تهدید می‌کند از این رو، آگاهی از علائم آغاز‌کننده و هشداردهنده این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه سرطان ریه جزو چهارمین سرطان از نظر میزان شیوع به حساب می آید، افزود: این سرطان از سرعت رشد بالایی برخوردار است و به دلیل مراجعه دیر هنگام بیماران شروع درمان معمولا همزمان با رشد و گسترش عارضه همراه است.

سلیمی با بیان اینکه امروزه با روش‌های جدید تشخیصی در ایران کمک بزرگی به بیماران می‌شود، اظهار کرد: روش تشخیصی پت اسکن در شناسایی بیمارانی که بیماری شان در مراحل اولیه می باشد بسیار موثر است و این شناسایی ها می تواند تعداد مرگ و میرهای ناشی از سرطان ، درد و رنج ناشی از بیماری و هزینه های درمان را کاهش دهد.

وی ادامه داد: با پیشرفت‌های علم پزشکی و گسترش دستگاه های تشخیصی شناسایی سرطان در مراحل ابتدایی که بهترین زمان برای درمان بوده؛ ساده تر شده است.

تشخیص سرطان پنهان

وی عنوان کرد: این روش تشخیصی علاوه بر این که برای همه افراد می‌تواند مؤثر باشد، در کسانی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به سرطان هستند؛ می‌تواند سرطان را در افراد شناسایی کند.

سلیمی با بیان اینکه برای تشخیص بیماری‌های ریوی و تعیین ا‌ستیجینگ دستگاه پت اسکن مناسب است ،‌تاکید کرد: با این روش سرطان های نهفته شناسایی می شوند و آمارها نشان می دهند نیمی از افرادی که به سرطان مبتلا شده اند با تشخیص به موقع عمر طبیعی داشته اند.

سلیمی با اشاره به اینکه مصرف تنباکو از اصول بنیادین ابتلا به سرطان ریه است؛ گفت: سرطان ریه در اثر استعمال سیگار و قلیان و مسائل ژنتیکی و خانوادگی در افراد بروز پیدا می‌کند و متاسفانه امروز به دلیل افزایش موج مصرف سیگار و قلیان در خاورمیانه و کشورهای جهان سوم بروز این سرطان در کشور ما نیز سیر صعودی پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش میزان جهش‌های ژنتیکی ارتباط مستقیمی با تعداد نخ سیگارهای فرد مصرف کننده دارد، گفت: در صورتی که سیستم ایمنی نتواند افزایش جهش‌ها را کنترل کند منجر به سرطان ریه خواهد شد و طبیعی است هر زمانی که مصرف دخانیات را کم کنیم سبب برگشت‌پذیری میزان موتاسیون بدن خواهد شد .

این فوق تخصص خون و سرطان ادامه داد: نشانه ها وعلائم سرطان ریه شامل سرفه‌های مزمن طولانی که با کاهش وزن به صورت سیستمیک همراه است، خلط‌های خونی و کاهش اشتها می باشد.

تشخیص سرطان پنهان

سلیمی با اشاره به اینکه روش‌های اسکرینینگ واضحی در خصوص سرطان ریه وجود ندارد، بیان کرد: افرادی که دارای سابقه خانوادگی مثبت بوده و دخانیات مصرف می‌کنند به آنها توصیه می‌شود از سی تی اسکن لو دوز در سنین بالای چهل سالگی استفاده کنند که این امر کمک بزرگی در یافتن بیمارانی که دچار سرطان ریه هستند می کند.

سلیمی با بیان اینکه امروزه روش‌های درمانی سنتی مثل شیمی درمانی کمتر استفاده شده و روش‌های درمانی هدفمند و بر اساس تغییرات ژنتیکی که بر روی هر فرد ایجاد می‌شود، جایگزین شده است، ادامه داد: در روش های نوین درمان سرطان میزان عوارض ناشی از شیمی ‌درمانی و رادیوتراپی ، کاهش و میزان پاسخ‌ها و طول عمر بیماران افزایش پیدا کرده است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =