اریتم مولتی فرم

اریتم مولتی فرم

اریتم‌ مولتی‌ به بیماری‌ التهابی‌ حاد پوست و غشاهای‌ مخاطی‌ (بافت‌های‌ نازک‌ و مرطوبی‌ که‌ حفرات‌ بدن‌ را می‌پوشانند) گفته می شود.
در اکثر موارد، این‌ بیماری‌ خوش‌خیم‌ است‌ و خودبه‌خود محدود می‌شود، اما امکان‌ دارد بیماری تشدید یابد.
نوع‌ شدید بیماری‌ با نام‌ نشانگان‌ استیونس‌ ـ جانسون‌ یا اریتم‌ مولتی‌فرم‌ شدید نیز شناخته‌ می‌شود.

علت اریتم مولتی‌فرم یا قرمزشدگی چندشکل دقیقا شناخته نشده است اما احتمالاً به دنبال یک عفونت یا مصرف دارو کمپلکسهای ایمنی (به خصوص IgM) تشکیل می‌شود که در مویرگهای پوست و مخاط (به خصوص مخاط دهان) رسوب میکند.

علائم بیماری

در شکل خفیف و کلاسیک اریتم مولتی فرم با ضایعات پوستی به شکل هدف (target lesion)مشخص می‌شود (ضایعات حلقوی قرمز با مرکز رنگ پریده شبیه هدف تیراندازی). البته گاهی نیزضایعات پوستی به اشکال مختلف دیگری مانند برجستگیهای قرمزرنگ و یا دانه‌های آبدارکوچک وبزرگ پوستی بروزمی کند. نام این بیماری نیز به همین علت که بثورات مختلفی دارد اریتم مولتی‌فرم می‌باشد که به معنی قرمزی چندشکلی است. محل این ضایعات بیشتر در انتهای اندامها (ساعد و پشت دست؛ ساق پا و روی پا) می‌باشد. ضایعات صورتی تا قرمز بوده اغلب با خارش متوسط همراه هستند. تشخیص قطعی با بیوپسی می‌باشد. همچنین علائم دیگری از جمله موارد زیر ممکن است در بیمار مشاهده شود:

  • این‌ بثور معمولاً روی‌ کف‌ دست‌ و پا، یا سایر نقاط‌ دست‌ و پا ظاهر می‌شود و ممکن‌ است‌ به‌صورت‌ و سایر نقاط‌ بدن‌ نیز گسترش‌ یابد.
  • ضایعات‌ معمولاً خارش‌ دارند و گاهی‌ دردناک‌ هستند یا فرد در آنها احساس‌ سوزش‌ می‌کند.
  • ضایعات‌ تبدیل‌ به‌ تاول‌، کهیر، یا زخم‌ می‌شوند.
  • در موارد شدید، غشاهای‌ مخاطی‌ دهان‌، چشم ها، و ناحیه‌ تناسلی‌ ملتهب‌ می‌شوند.
  • تب‌
  • سردرد
  • گلودرد
  • اسهال

پیشگیری از بیماری

حتی‌المقدور از علل‌ احتمالی‌ اجتناب‌ کنید. درمان‌ سریع‌ هرگونه‌ بیماری‌ یا عفونتی‌ که‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ اریتم‌ مولتی‌فرم‌ شود می تواند موثر باشد همچنین تلاش کنید تا از بروز تب خال با کاهش‌ استرس و قرار نگرفتن‌ در معرض‌ آفتاب‌ پیشگیری‌ کنید.

مطالب مرتبط:
علل و درمان خارش پوست
جوش در هر منطقه از پوست نشانه چیست؟
عفونت پوست در اثر قارچ ها
توصیه هایی برای افراد مبتلا به اگزما پوستی

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − پانزده =