سلامت مادر و جنین

پژوهش‌های دانشمندان دانشگاه ریدینگ انگلستان (the University of Reading) نشان می‌دهند بیماری استفراغ صبحگاهی (morning sickness) یا همان ویارحاملگی درمادران باردار می‌تواند نشانه‌ای خوب و قابل اتکا از سلامت جنین درحال رشد باشد.

بیماری ویارحاملگی درصورتی که به وسیله پزشکان و مادر کنترل شود سبب آسیب به جنین نمی‌شود و در ۱۲ هفته اول بارداری به طور معمول رخ می‌دهد و همزمان با رشد جنین و انتهای بارداری برطرف می‌شود.

براساس پژوهش‌ها از هر ۵ زن باردار، ۴ در دوران بارداری خود به ویار حاملگی دچار می‌شوند و دراثر آن با مشکلاتی، چون حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، از دست دادن آب بدن و نیز کاهش تمایل برای خوردن مواد غذایی مواجه می‌شوند.

کارشناسان دانشگاه ریدینگ اعتقاد دارند این بیماری می‌تواند برای سلامت مادر وجنین مفید باشد، زیرا به وسیله هورمون حیاتی بارداری به وجود آمده است.

بسیاری از بانوان در زمان بروز این بیماری دچار نگرانی می‌شوند و با مراجعه به پزشک تمایل به استفاده از دارو‌های مسدود کننده اندوکینین (endokinin-blocking) دارند، اما کارشناسان توصیه می‌کنند بانوان تا حد ممکن از این دارو استفاده نکنند، زیرا پژوهش‌ها نشان داده است که مصرف دارو می‌تواند بربارداری اثرمنفی بگذارد.

این بیماری در هفته‌های ۱۶ تا ۲۰ بارداری برطرف می‌شود، اما اگر مادر براثر تهوع دچار کاهش وزن و از دست دادن آب بدن شود نیاز به مراقبت‌های درمانی ویژه پیدا می‌کند.

علت این بیماری آزاد شدن ماده اندوکینین دربدن است که سبب افزایش جریان خون در جفت می‌شود تا میزان کافی از مواد مغذی به جنین برسد، اما باوجود مفید بودن آن برای جنین، ورود این ماده به جریان خون سبب تحریک گیرنده‌های مغز مادر و ایجاد حالت تهوع و استفراغ دراو می‌شود.

کارشناسان دانشگاه ریدینگ دراین تحقیق که درمجله رشته غدد درون ریز و متابولیسم (the Journal of Molecular Endocrinology) به چاپ رسیده است با بررسی برروی ۸۰۰ زن باردار دریافتند بیشتر زنانی که سابقه سقط جنین داشته اند کمتر دچار بیماری ویار حاملگی شده اند.

پزشکان به زنان بارداری که دچار بیماری ویارحاملگی هستند توصیه می‌کنند به میزان کافی استراحت داشته باشند و روز‌ها با آرامی از خواب بیدار شوند، زیرا این بیماری در صبح و پس از بیدارشدن مادربیشتر تشدید می‌شود، همچنین نوشیدن مایعات از جمله آب، آب میوه‌های طبیعی، مواد لبنی و چای سبز، خوردن غذا به میزان کم، اما در وعده‌های غذایی متنوع می‌تواند دربهبود علامت‌های بیماری موثرباشد.

روش‌های فراوانی برای بهبود علامت‌های این بیماری وجود دارد، از جمله انواع دارو‌های کم خطر و نیز نوشیدنی و خوراکی‌های خانگی و مادر بارداردرصورت ابتلا به بیماری با مراجعه به پزشک می‌توانند روش‌های درمانی مناسب با وضعیت خود و جنین را دریافت کنند.

کارشناسان به مادران باردار هشدار می‌دهند از مصرف دارو، حتی دارو‌های گیاهی بدون نظارت پزشک خودداری کنند، زیرا می‌تواند سبب عارضه‌های جانبی ناخواسته بر جنین شود.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − پانزده =