پیوند مغز استخوان

۶ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی با پیوند مغز استخوان در کشور

دکتر اردشیر قوام زاده در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه بیست و دومین همایش آسیا و اقیانوسیه خون و پیوند مغز استخوان افزود: این همایش با همکاری انجمن پیوند مغز استخوان ایران صورت گرفته است و دولت به ویژه وزارت خارجه کمک شایانی برای انجام این همایش کرد.

وی گفت: مهمانانی از ۲۲ کشور در این همایش شرکت کرده اند که بیشتر آن‌ها از مسؤولان پیوند مغز استخوان در نقاط مختلف جهان هستند.

قوام زاده با بیان اینکه در حدود ۷۰ بیماری مختلف در مرکز تحقیقات خون و سلول‌های بنیادی درمان می‌شود ادامه داد: به جز ۷ پیوند مغز استخوان در تهران در خارج از تهران نیز ۹ مرکز ایجاد شده است.

وی گفت: آوردن تکنیک پیوند مغز استخوان به ایران مهمترین خدمتی بود که در سال ۱۳۶۹ به بیماران شد.

رئیس مرکز تحقیقات خون و سلول‌های بنیادی با اشاره به اینکه تاکنون ۶ میلیارد دلار از طریق پیوند مغز استخوان در کشور صرفه جویی ارزی شده است افزود: در غیر این صورت بیماران باید برای پیوند مغز استخوان به خارج می‌رفتند و هزینه هر عمل پیوند مغز استخوان یک میلیون دلار است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بانک سلولی (غیر خویشاوند) باید توسعه یابد، اکنون تنها ۳۵ هزار نفر عضو این بانک هستند که خون آن‌ها مورد آزمایش قرار گرفته و در صورت نبود دهنده برای بیمار، از اطلاعات این بانک استفاده می‌شود.

وی افزود: در تحقیق صورت گرفته بر روی یک جمعیت ۲۵ میلیون نفری، ۳۵ هزار نفر نامزد و در بانک سلولی عضو شده اند، در حالی که هرچه اطلاع رسانی بیشتر شود و تعداد بیشتری در این بانک حضور یابند امکان پیوند از دهنده‌های داخلی بیشتر و هزینه‌ها کمتر می‌شود.

قوام زاده با اشاره به اینکه با مراجعه به مرکز تحقیقات خون و سرطان می‌توان نسبت به عضویت در بانک سلولی برای بیماران نیازمند پیوند اقدام کرد گفت: افراد ۱۸ تا ۵۰ ساله می‌توانند با مراجعه به بیمارستان شریعتی در این اقدام خیر شرکت کنند و هیچ گونه اطلاعاتی از آن‌ها در اختیار دیگران قرار نمی‌گیرد.

وی در پایان گفت: موفقیت عمل پیوند مغز استخوان بین ۲۰ تا ۹۰ درصد است و به طور­ متوسط ۷۶ درصد عمل‌های پیوند مغز استخوان در ایران موفق است.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 11 =